Strona Główna
  AKTUALNOŚCI    ||    GARNIZONOWE ZESPOŁY CARITAS    ||    WYDAWNICTWO    ||    KONTAKT

  DIAMENTOWA PŁYTA

   Pieśń Ojczysta – album zawierający: książkę – śpiewnik i zestaw 4 CD

 

Caritas Ordynariatu Polowego Wojska Polskiego wydała album PIEŚŃ OJCZYSTA - zbiór najpiękniejszych śpiewów patriotycznych.
Książka Pieśń Ojczysta zawiera teksty i nuty 46 wybranych pieśni, powstałych na przestrzeni siedmiu wieków wraz z krótkimi komentarzami. O wyborze utworów zdecydowała ich popularność, walory patriotyczne i ciekawa historia.
W śpiewniku znalazły się pieśni, które z biegiem lat zostały nobilitowane do rangi pieśni narodowych i ojczystych, oraz piosenki rodzajowe, które mają charakter dokumentu epoki i są świadectwem czasu.
W notach podajemy istotne informacje o autorach, daty życia i działalności twórców (o ile zostały ustalone), przypominamy rolę i historię pieśni, a także ważniejsze fakty z dziejów Polski i Polaków.
Ponieważ różne źródła podają różniące się nieraz wersje tekstu i melodii pieśni, wybraliśmy te, które są najbardziej popularne i znane, często uświęcone tradycją.
W przeszłości zdarzało się, że te same pieśni wydawane były pod różnymi tytułami. Aby ułatwić Czytelnikom ich identyfikację, opracowaliśmy potrójny spis treści: chronologiczny, alfabetyczny spis tytułów, z podaniem autorów i alfabetyczny spis wg incipitów (pierwszych słów pieśni), z odnośnikami do stron.
Do śpiewnika dołączamy komplet 4 płyt CD zawierających 91 utworów nagranych przez znanych, polskich wykonawców – śpiewaków i piosenkarzy - z towarzyszeniem orkiestry. Większa jednak część nagrań pochodzi z archiwum Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego. Na płytach, obok 46 pieśni drukowanych w śpiewniku Pieśń Ojczysta (na końcu każdej noty podano informację o nagraniu), znajdują się inne utwory patriotyczne, pochodzące z różnych okresów historycznych. Łączy je jedno: są mocno związane z dziejami państwa polskiego i narodu oraz historią oręża.
Każda z płyt, opatrzona odrębnym tytułem, zawiera tematycznie powiązane ze sobą zestawy pieśni:
CD I „Święta miłości kochanej Ojczyzny …”
Pieśni rycerskie i staropolskie oraz arie z oper polskich.
CD II „Ojczyznę wolną racz nam wrócić, Panie …”
Polskie pieśni hymniczne i pieśni z okresu powstań narodowych.
CD III „Za wolność wszystkich, za naszą i waszą!”
Pieśni historyczne i współczesne tematycznie związane z I i II wojną światową.
CD IV „Póki Polska żyje w nas …”
Współczesne pieśni patriotyczne i piosenki żołnierskie.

Na końcu śpiewnika znajdą Państwo spis pieśni zawartych na płytach z informacją o autorach, wykonawcach i realizatorach nagrań.
Dodatkowym atutem naszego wydawnictwa jest różnorodny materiał ikonograficzny w postaci dokumentacji fotograficznej wydarzeń historycznych , zdjęć znanych, wybitnych postaci, reprodukcji obrazów i plakatów.
Mamy nadzieję, że śpiewnik Pieśń Ojczysta pozwoli Państwu lepiej poznać bogaty repertuar naszych pieśni patriotycznych i będzie miłym prezentem w 90. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości.

Adam Buszko

Album zawiera:
I. Książkę, w której wydrukowanych jest 46 utworów z nutami i tekstami /linie melodyczne z
głosem solowym/ oraz komentarze dotyczące utworów, ich autorów, a także ozdobne
materiały ikonograficzne.


01. BOGURODZICA - sł. i muz. trad.
02. GAUDE, MATER POLONIA - sł. Wincenty z Kielczy, muz. trad.
03. IDZIE ŻOŁNIERZ BOREM, LASEM - sł. i muz. trad.
04. HYMN DO MIŁOŚCI OJCZYZNY - sł. Ignacy Krasicki, muz. Wojciech Sowiński
05. MAZUREK DĄBROWSKIEGO - sł. Józef Wybicki, muz. trad.
06. BOŻE, COŚ POLSKĘ - sł. Alojzy Feliński, Antoni Gorecki, muz. trad.
07. WITAJ MAJOWA JUTRZENKO - sł. Rajnold Suchodolski, Adam Kompf, muz. trad.
08. POLONEZ KOŚCIUSZKI - sł. Rajnold Suchodolski, muz. Tadeusz Kościuszko
09. WARSZAWIANKA - sł. Casimir Delavigne, sł. pol. Karol Sienkiewicz, muz. Karol Kurpiński
10. MARSZ OBOZOWY - sł. Andrzej Słowaczyński, muz. Karol Kurpiński
11. ORZEŁ BIAŁY - sł. trad., muz. Karol Kurpiński
12. BYWAJ DZIEWCZE ZDROWE - sł. i muz. trad.
13. PIĘKNA NASZA POLSKA CAŁA - sł. Wincenty Pol, muz. Józef Sierosławski
14. POBUDKA - sł. Wincenty Pol. muz. Alfred Bojarski
15. MARSZ, MARSZ POLONIA - sł. i muz. trad.
16. OSTATNI MAZUR - sł. Ludwik Ksawery Pomian - Łubieński, muz. Fabian Tymolski
17. JUŻ ZACHODZI CZERWONE SŁONECZKO - sł. i muz. trad.
18. ROTA - sł. Maria Konopnicka, muz. Feliks Nowowiejski
19. PIERWSZA KADROWA - sł. Tadeusz Oster - Ostrowski, Kazimierz Graba - Łęcki, muz. trad.
20. MARSZ PIERWSZEJ BRYGADY - sł. Andrzej Chałaciński, Tadeusz Biernacki, muz. M. D. Tomnikowski
21. HEJ, ORLE BIAŁY - sł. i muz. Ignacy Jan Paderewski
22. PIECHOTA - sł. i muz. Leon Łuskino
23. MAKI - sł. Kornel Makuszyński, muz. Stanisław Niewiadomski
24. MARSZ WOJSK LĄDOWYCH sł. Zbigniew Kaszkur, Zbigniew Adrjański, muz. Bolesław Szulia
25. MORZE NASZE MORZE - sł. i muz. Adam Kowalski
26. MARSZ LOTNIKÓW - sł. Aleksandra Zasuszanka, muz. Stanisław Latwis
27. MODLITWA OBOZOWA - sł. i muz. Adam Kowalski
28. MARSZ DRUGIEGO KORPUSU - sł. Zbigniew Krukowski, muz. Jules Feuerstein
29. KARPACKA BRYGADA - sł. i muz. Marian Hemar
30. CZERWONE MAKI NA MONTE CASSINO- sł. Feliks Konarski, muz. Alfred Schütz
31. PIERWSZA PANCENRA - sł. S. J. Kowalski, muz. R. Rygiel
32. OKA - sł. Leon Pasternak, muz. trad.
33. WARSZAWSKIE DZIECI - sł. Stanisław Ryszard Dobrowolski, muz. Andrzej Panufnik
34. HEJ ! CHŁOPCY, BAGNET NA BROŃ - sł. i muz. Krystyna Krahelska
35. MARSZ MOKOTOWA - sł. Mirosław Jezierski, muz. Jan Markowski
36. DZIŚ DO CIEBIE PRZYJŚĆ NIE MOGĘ - sł. i muz. - autorzy nieznani
37. SERCE W PLECAKU - sł. i muz. Michał Zieliński
38. ZIELONE LATA - sł. Teresa Filińska, muz. Stefan Rembowski
39. SKRZYDŁA - sł. Ernest Bryll, muz. Włodzimierz Korcz
40. MURY - sł. Jacek Kaczmarski, muz. Luis Llach
41. ŻEBY POLSKA BYŁA POLSKĄ - sł. Jan Pietrzak, muz. Włodzimierz Korcz
42. SOLIDARNI - sł. Jerzy Narbutt, muz. Stanisław Markowski
43. MARSZ SYBIRAKÓW - sł. Marian Jonkajtys, muz. Czesław Majewski
44. PÓKI POLSKA ŻYJE W NAS - sł. Wojciech Kejne, muz. Włodzimierz Korcz
45. ZOSTAŃ Z NAMI - sł. Wojciech Kejne, muz. Włodzimierz Korcz
46. BŁĘKITNE ROZWIŃMY SZTANDARY - sł. i muz. ks. Józef Jarzębowski
II. Zestaw 4 CD z 91 nagranymi utworami.

CD – 1 „Święta miłości kochanej Ojczyzny …”
Pieśni rycerskie i staropolskie oraz arie z oper polskich.


1. GAUDE, MATER POLONIA sł. Wincenty z Kielczy, muz. trad., opr. Teofil Tomasz Klonowski, wyk. Chór Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. Andrzej Banasiewicz, 1,24
2. CEDYNIA sł. Stanisław Werner, Mirosław Łebkowski, muz. Benedykt Konowalski, wyk. Chór Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. Romuald Miazga 3,22
3. PIEŚŃ RYCERZY BOLESŁAWA KRZYWOUSTEGO sł. Gall Anonim, przekład Roman Grodecki, muz. Benedykt Konowalski, wyk. Chór Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. Benedykt Konowalski, kier. chóru Lucjan Mazurek. 1,19. Licencja: POLSKIE NAGRANIA
4. IDZIE ŻOŁNIERZ BOREM, LASEM sł. i muz. trad., opr. Tadeusz Dobrzański, wyk. Chór i Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. Bolesław Szulia, kier. chóru Lucjan Mazurek 2,19
5. HYMN DO MIŁOŚCI OJCZYZNY sł. Ignacy Krasicki, muz. Wojciech Sowiński, opr. Tadeusz Dobrzański, wyk. Andrzej Hiolski , Chór i Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. Bolesław Szulia, kier. chóru Lucjan Mazurek 3,14
6. MARSZ TRYUMFALNY sł. Marian Bordowicz, muz. Jerzy Dobrzański, wyk. Chór i Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. Bolesław Szulia, kier. chóru Lucjan Mazurek 4,08
7. KURDESZ sł. Franciszek Bohomolec, muz. trad., opr. Jerzy Dobrzański, wyk. Rudolf Poledniok , Chór i Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. Bolesław Szulia, kier. chóru Lucjan Mazurek 2,12
8 Z WYSOKICH PARNASÓW sł. i muz. trad., opr. Jerzy Dobrzański, wyk. Andrzej Hiolski, Chór i Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. Bolesław Szulia, kier. chóru Lucjan Mazurek 3,41
9. ARIA HALKI /Gdyby rannym słonkiem/ z op. HALKA sł. Włodzimierz Wolski, muz. Stanisław Moniuszko, wyk. Maria Fołtyn, Orkiestra Polskiego Radia w Bydgoszczy, dyr. Arnold Rezler 8,22. Licencja: POLSKIE NAGRANIA
10. ARIA JONTKA / Szumią jodły na gór szczycie/ z op. HALKA sł. Włodzimierz Wolski, muz. Stanisław Moniuszko, wyk. Bogdan Paprocki, Orkiestra Teatru Wielkiego w Warszawie, dyr. Zdzisław Górzyński 5,55. Licencja: POLSKIE NAGRANIA
11. PRZĄŚNICZKA sł. Jan Czeczot, muz. Stanisław Moniuszko, opr. Arnold Rezler, wyk. Bożena Betlej - Sieradzka, Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. Bolesław Szulia 1,26
12. PIOSNKA ŻOŁNIERZA sł. Józef. Korzeniowski, muz. Stanisław Moniuszko, opr. Bolesław Szulia, wyk. Andrzej Hiolski, Chór i Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. Bolesław Szulia, kier. chóru Lucjan Mazurek 1,38
13. WOJAK sł. Stefan Witwicki, muz. Fryderyk Chopin, wyk. Andrzej Hiolski, Sergiusz Nadgryzowski – fortepian 2,07. Licencja: POLSKIE NAGRANIA
14. STARY KAPRAL sł. Pierre – J. Beranger, tłum. Ludwik Kondratowicz, muz. Stanisław Moniuszko, opr. Bolesław Szulia, wyk. Leonard Andrzej Mróz, Chór i Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. Bolesław Szulia, kier. chóru Lucjan Mazurek 3,30
15. PIEŚŃ WIECZORNA sł. Władysław Syrokomla, muz. Stanisław Moniuszko, wyk. Krystyna Szostek Radkowa, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej, dyr. Arnold Rezler 3,41. Licencja: POLSKIE NAGRANIA
16. PIEŚŃ CHORĄŻEGO /Pomnę ojciec/ z op. HRABINA sł. Włodzimierz Wolski, muz. Stanisław Moniuszko, opr. Henryk Debich, wyk. Adam Zwierz, Orkiestra Polskiego Radia w Łodzi, dyr. Henryk Debich 1,53. Licencja: POLSKIE RADIO ŁÓDŹ
17. MOJA PIEŚŃ WIECZORNA sł. Jan Kasprowicz, muz. Karol Szymanowski, wyk. Teresa Żylis – Gara, Jerzy Marchwiński fortepian.6,42. Licencja: POLSKIE NAGRANIA
18. ZNASZ - LI TEN KRAJ sł. Adam Mickiewicz wg J.W. Goethego, muz. Stanisław Moniuszko, wyk. Bernard Ładysz, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej, dyr. Arnold Rezler 3,34. Licencja: POLSKIE NAGRANIA
19. KUJAWIAK sł. Jan Kiepura, muz. Henryk Wieniawski, wyk. Jan Kiepura z tow. Orkiestry 3,04. Licencja: Impresariat Artystyczny-Wydawnictwo CASA GRANDE
20. NA WOJNĘ sł. Kornel Makuszyński muz. Stanisław Niewiadomski, opr. Jerzy Dobrzyński, wyk. Urszula Trawińska Moroz, Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. Bolesław Szulia, 2,02. Licencja: POLSKIE NAGRANIA
21. KRAKOWIACZEK sł. Edmund Wasilewski, muz. Stanisław Moniuszko, opr. Bolesław Szulia, wyk. Józef Sojka, Chór i Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. Bolesław Szulia, kier. chóru Lucjan Mazurek 2,49
22. PIEŚŃ RYCERSKA sł. Józef Kościelski, muz. Stanisław Moniuszko, opr. Bolesław Szulia, wyk. Wojciech Florczak, Chór i Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego WP, dyr. Bolesław Szulia, kier. chóru Lucjan Mazurek 3,17
23. PŁYNIE WISŁA, PŁYNIE sł. Edmund Wasilewski, muz. Kazimierz Hofman, opr. Tadeusz Dobrzański, wyk. Chór i Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. Bolesław Szulia, kier. chóru Lucjan Mazurek 1,54
CD – 2 „Ojczyznę wolną racz nam wrócić, Panie …”
Polskie pieśni hymniczne i pieśni z okresu powstań narodowych.


1. MAZUREK DĄBROWSKIEGO /HYMN NARODOWY/sł. Józef Wybicki, muz. trad., opr. Kazimierz Sikorski, Jan Maklakiewicz, wyk. Chór i Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. Bolesław Szulia, kier. chóru Lucjan Mazurek 2,37
2. BOGURODZICA sł. i muz. trad., wyk. Chór Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. Andrzej Banasiewicz 2,00
3. BOŻE, COŚ POLSKĘ sł. Alojzy Feliński, Antoni Gorecki muz. trad., opr. Stanisław Moniuszko, Bolesław Szulia, wyk. Chór i Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. Bolesław Szulia, kier. chóru Andrzej Banasiewicz 4,52
4. MARSZ, MARSZ POLONIA sł. i muz. trad., opr. Benedykt Konowalski, Janusz Szewczyk, wyk. Romuald Tesarowicz, Chór i Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. Bolesław Szulia, kier. chóru Lucjan Mazurek 2,04 Licencja: POLSKIE NAGRANIA
5. WITAJ MAJOWA JUTRZENKO sł. Rajnold Suchodolski, Adam Kompf, muz. trad., opr. Krzysztof Knittel, wyk. Chór i Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. Bolesław Szulia, kier. chóru Andrzej Banasiewicz 2,15
6. WARSZAWIANKA sł. Casimir Delavigne, sł. pol. Karol Sienkiewicz, muz. Karol Kurpiński, opr. Tadeusz Dobrzański, wyk. Chór i Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. Bolesław Szulia, kier. chóru Lucjan Mazurek 2,22
7. ROTA sł. Maria Konopnicka, muz. Feliks Nowowiejski, opr. Bolesław Szulia, wyk. Chór i Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. Bolesław Szulia, kier. chóru Andrzej Banasiewicz 3,20
8. PIERWSZA BRYGADA sł. Andrzej Hałaciński, Tadeusz Biernacki, muz. M.D. Tomnikowski, opr. Mirosław Racewicz, wyk. Chór i Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. Bolesław Szulia, kier. chóru Andrzej Banasiewicz 4,58
9. MODLITWA DO BOGARODZICY sł. Juliusz Słowacki, muz. ks. Jan Żukowski, opr. Bolesław Szulia, wyk. Chór i Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, Bolesław Szulia, kier. chóru Andrzej Banasiewicz 2,19
10. POLONEZ KOŚCIUSZKI, sł. Rajnold Suchodolski, muz. Tadeusz Kościuszko, opr. Bolesław Szulia, wyk. Artur Ruciński, zespół wokalny i Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. Bolesław Szulia 2.51
11. MARSZ OBOZOWY sł. Andrzej Słowaczyński, muz. Karol Kurpiński, opr. Marek Witkowski, wyk. Andrzej Hiolski, Chór i Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. Bolesław Szulia, kier. chóru Lucjan Mazurek 2,22
12. ORZEŁ BIAŁY sł. trad., muz. Karol Kurpiński, opr. Tadeusz Dobrzański, wyk. Bernard Ładysz, Chór i Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. Benedykt Konowalski, kier. chóru Lucjan Mazurek 2,11 Licencja: POLSKIE NAGRANIA
13. UŁAN I DZIEWCZYNA sł. Franciszek Kowalski, muz. Wenzel Robert hr. Gallenberg, opr. Bolesław Szulia, wyk. Ewa Gawrońska, Andrzej Hiolski, Chór i Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. Bolesław Szulia, kier. chóru Lucjan Mazurek 3,17
14. BYWAJ DZIEWCZĘ ZDROWE sł. i muz. trad., opr. Tadeusz Dobrzyński, wyk. Józef Sojka, Elżbieta Czerwińska, Chór i Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. Bolesław Szulia, kier. chóru Lucjan Mazurek 3,16
15. POBUDKA sł. Wincenty Pol. muz. Alfred Bojarski, opr. Tadeusz Dobrzyński, wyk. Chór i Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. Benedykt Konowalski, kier. chóru Lucjan Mazurek 0,50. Licencja: POLSKIE NAGRANIA
16. PIEŚŃ STRZELCÓW sł. i muz. Władysław Ludwik Anczyc, opr. Jerzy Kołaczkowski wyk. Chór i Orkiestra Polskiego Radia, dyr. Jerzy Kołaczkowski 2,50. Licencja: POLSKIE NAGRANIA
17. OSTATNI MAZUR sł. Ludwik Ksawery Pomian-Łubieński, muz. Fabian Tymolski, opr. Jerzy Kołaczkowski ,wyk. Józef Wojtan, Chór i Orkiestra Polskiego Radia, dyr. Jerzy Kołaczkowski 3,30. Licencja: POLSKIE NAGRANIA
18. ARIA MIECZNIKA / Kto z mych dziewek/ z op. STRASZNY DWÓR, sł. Jan Chęciński, muz. Stanisław Moniuszko, wyk. Andrzej Hiolski, Orkiestra Polskiego Radia w Krakowie, dyr. Jan Krenz 4,17. Licencja: POLSKIE NAGRANIA
19. ARIA STEFANA /Cisza dokoła/ z op. STRASZNY DWÓR sł. Jan Chęciński, muz. Stanisław Moniuszko, wyk. Wiesław Ochman Orkiestra Polskiego Radia i Telewizji, dyr. Zdzisław Górzyński 8,47. Licencja: POLSKIE NAGRANIA
20. JUŻ ZACHODZI CZERWONE SŁONECZKO sł. i muz. trad., opr. Ireneusz Łojewski, wyk. Eugeniusz Jasiński, Zespół Pieśni i Tańca Śląsk, dyr. Ireneusz Łojewski 3,15. Licencja: POLSKIE NAGRANIA
21. JAK DŁUGO W SERCACH NASZYCH sł. Konstanty Krumłowski, muz. trad. opr. Bolesław Szulia, wyk. Chór i Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. Bolesław Szulia, kier. chóru Lucjan Mazurek 2,42
22. PIĘKNA NASZA POLSKA CAŁA sł. Wincenty Pol, muz. Józef Sierosławski, opr. Bolesław Szulia, wyk. Chór i Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. Bolesław Szulia, kier. chóru Lucjan Mazurek 1,50
CD – 3 Za wolność wszystkich, za naszą i waszą!”
Pieśni historyczne i współczesne tematycznie związane z I i II wojną światową.


1. PIERWSZA KADROWA sł. Tadeusz Oster-Ostrowski, Kazimierz Graba - Łęcki , muz. trad. opr. Tadeusz Dobrzański, wyk. Chór i Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. Bolesław Szulia, kier. chóru Lucjan Mazurek 1,09
2. PIECHOTA sł. i muz. Leon Łuskino, opr. Jerzy Kołaczkowski, wyk. Chór i Orkiestra Polskiego Radia, dyr. Jerzy Kołaczkowski 3,40. Licencja: POLSKIE NAGRANIA
3. WOJENKO, WOJENKO sł. i muz. trad, opr. Jerzy Kołaczkowski, wyk. Józef Wojtan, Chór i Orkiestra Polskiego Radia, dyr. Jerzy Kołaczkowski 2,55. Licencja: POLSKIE NAGRANIA
4. BIAŁE RÓŻE sł. Kazimierz Wroczyński, Jan Emil Lankau, muz. Mieczysław „Kozar” - Słobódzki, opr. Teodor Ratkowski, wyk. Elżbieta Czerwińska, Chór i Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. Bolesław Szulia, kier. chóru Lucjan Mazurek 2,29. Licencja: POLSKIE NAGRANIA
5. ROZMARYN sł. Wacław Denhoff - Czarnocki, muz. trad., opr. Jerzy Kołaczkowski, wyk. Józef Wojtan, Chór i Orkiestra Polskiego Radia, dyr. Jerzy Kołaczkowski 4,17. Licencja: POLSKIE NAGRANIA
6. MAKI sł. Kornel Makuszyński, muz. Stanisław Niewiadomski, opr. Bolesław Szulia, wyk. Ewa Cabańska, Chór i Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. Bolesław Szulia, kier. chóru Lucjan Mazurek 3,13
7. HEJ, ORLE BIAŁY sł. i muz. Ignacy Jan Paderewski, opr. Bolesław Szulia, wyk. Chór Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. Bolesław Szulia 2,14
8. MORZE NASZE MORZE sł. i muz. Adam Kowalski, opr. Jerzy Kaliński, wyk. Rudolf Poledniok, Wojciech Florczak, Chór i Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. Bolesław Szulia, kier. chóru Lucjan Mazurek 1,57
9. MARSZ LOTNIKÓW sł. Aleksandra Zasuszanka, muz. Stanisław Latwis, opr. Jerzy Kaliński, wyk. Wojciech Florczak, Adam Wojdak, Chór i Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego WP, dyr. Bolesław Szulia, kier. chóru Lucjan Mazurek 2,18
10. ATAK sł. Krystyna Pac-Gajewska, muz. Bolesław Szulia, wyk. Adam Wojdak, Chór i
Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. Bolesław Szulia, kier. chóru Lucjan Mazurek 2,41
11. MODLITWA OBOZOWA sł. i muz. Adam Kowalski, opr. Bolesław Szulia, wyk. Chór i Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. Bolesław Szulia, kier. chóru Lucjan Mazurek 3,16
12. DZIŚ DO CIEBIE PRZYJŚĆ NIE MOGĘ sł. i muz. autorzy nieznani, opr.
Bolesław Szulia, wyk. Chór i Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu
Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. Bolesław Szulia, kier. chóru Lucjan Mazurek 1,48
13.TĘDY SZLI PARTYZANCI, sł. Kazimierz Szemioth, muz. Czesław Grudziński,
opr. Tadeusz Marciniak, wyk. Adam Zwierz, Orkiestra Polskiego Radia w
Warszawie, dyr. Stefan Rachoń 1,59. Licencja: POLSKIE NAGRANIA
14. MARSZ DRUGIEGO KORPUSU sł. Zbigniew Krukowski, muz. Jules Feuerstein,
opr. Bolesław Szulia, Władysław Budweil, wyk. Chór i Orkiestra Reprezentacyjnego
Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. Bolesław Szulia, kier. chóru Andrzej Banasiewicz 2,36
15. KARPACKA BRYGADA sł. i muz. Marian Hemar, opr. Bolesław Szulia, wyk.
Józef Sojka, Chór i Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego
Wojska Polskiego, dyr. Bolesław Szulia, kier. chóru Lucjan Mazurek 2,43
16. CZERWONE MAKI sł. Feliks Konarski, muz. Alfred Schütz, opr. Bolesław
Szulia, wyk. Rudolf Poledniok, Wojciech Florczak, Chór i Orkiestra
Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. Bolesław Szulia,
kier.chóru Lucjan Mazurek 2,36
17. PIERWSZA PANCENRA sł. S. J. Kowalski, muz. R. Rygiel, opr. Bolesław Szulia, wyk. Chór i Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. Bolesław Szulia, kier. chóru Andrzej Banasiewicz 1,57
18. OKA sł. Leon Pasternak, muz. trad. opr. Bolesław Szulia, wyk. Ewa Cabańska, Elżbieta Czerwińska, Chór i Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. Bolesław Szulia, kier. chóru Lucjan Mazurek 2,23
19. WARSZAWSKIE DZIECI sł. Stanisław Ryszard Dobrowolski, muz. Andrzej Panufnik, opr. Bolesław Szulia, wyk. Chór i Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. Bolesław Szulia, kier. chóru Lucjan Mazurek 2,29
20. HEJ ! CHŁOPCY, BAGNET NA BROŃ sł. i muz. Krystyna Krahelska, opr. Jerzy Kołaczkowski, wyk. Sergiusz Adamczewski, Chór i Orkiestra Polskiego Radia, dyr. Jerzy Kołaczkowski 2,06. Licencja: POLSKIE NAGRANIA
21. MARSZ MOKOTOWA sł. Mirosław Jezierski, muz. Jan Markowski , opr. Bolesław Szulia, wyk. Józef Sojka, Chór i Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. Bolesław Szulia, kier. chóru Lucjan Mazurek 2,18
22. NIE ZOBACZYSZ MATKO SYNA sł. Ernest Bryll, muz. Katarzyna Gaertner, opr. Ryszard Siwy, wyk. Bernard Ładysz, Chór i Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. Włodzimierz Porczyński 3,24. Licencja: POLSKIE NAGRANIA
23. PIOSENKA O MOJEJ WARSZAWIE sł. i muz. Albert Harris, wyk. Mieczysław Fogg, Zespół Instrumentalny Polskiego Radia 2,20. Licencja: POLSKIE NAGRANIA
24. ZIELONE LATA sł. Teresa Filińska, muz. Stefan Rembowski, opr. Marek Sewen, wyk. Bernard Ładysz, Orkiestra dyr. Marek Sewen 4,13. Licencja: POLSKIE NAGRANIA
25. SERCE W PLECAKU sł. i muz. Marian Zieliński, opr. Bolesław Szulia, wyk. Chór i Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. Bolesław Szulia, kier. chóru Lucjan Mazurek 1,39
26.MARSZ WOJSK LĄDOWYCH sł. Zbigniew Kaszkur, Zbigniew Adriański, muz. Bolesław Szulia, wyk. Chór i Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. Bolesław Szulia , kier. chóru Andrzej Banasiewicz. 4.14
CD – 4 „Póki Polska żyje w nas …”
Współczesne pieśni patriotyczne i piosenki żołnierskie.


1. ŻEBY POLSKA BYŁA POLSKĄ sł. Jan Pietrzak, muz. Włodzimierz Korcz, wyk. Chór i Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. Bolesław Szulia, kier. chóru Andrzej Banasiewicz 3,58
2. ZOSTAŃ Z NAMI sł. Wojciech Kejne, muz. Włodzimierz Korcz, wyk. Dorota Osińska, Chór i Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. i kier. chóru Piotr Racewicz 5,04
3. MURY sł. Jacek Kaczmarski, muz. Luis Llach, opr. Mirosław Racewicz, wyk. Zbigniew Wodecki, Chór i Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. Bogdan Bzowski, kier. chóru Piotr Racewicz 4,07
4. SKRZYDŁA sł. Ernest Bryll, muz. Włodzimierz Korcz, opr. Mirosław Racewicz, wyk. Alicja Majewska, Chór i Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. i kier. chóru Piotr Racewicz 5,00
5. PÓKI POLSKA ŻYJE W NAS sł. Wojciech Kejne, muz. Włodzimierz Korcz, wyk. Artur Ruciński, Chór i Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. i kier. chóru Piotr Racewicz 4,38
6. OJCZYZNA sł. i muz. ks. Stefan Ceberek, opr. Mirosław Racewicz wyk. Bogusław Morka, Chór i Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego dyr. Kazimierz Ołtarzewski, kier. chóru Piotr Racewicz 3,25
7. MARSZ SYBIRAKÓW sł. Marian Jonkajtys, muz. Czesław Majewski, opr. Mirosław Racewicz wyk. zespół solistów, Chór i Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. Kazimierz Ołtarzewski, kier. chóru Piotr Racewicz. 4,07
8. OJCZYZNO MA sł. i muz. ks. Karol Dąbrowski, opr. Piotr Racewicz, wyk. Bogusław Morka, Chór i Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. i kier. chóru Piotr Racewicz 3,11
9. POLNY KWIAT, sł. Wiesław Rustecki, muz. Antoni Szaliński, wyk. Barbara Nieman, Kazimierz Pustelak, Chór i Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. Benedykt Konowalski, kier. chóru Lucjan Mazurek 1,50. Licencja: POLSKIE NAGRANIA
10. NADZIEJA sł. i muz. Jan Pietrzak, opr. Roman Czubaty, wyk. Bogusław Morka, Chór i Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. Kazimierz Ołtarzewski, kier. chóru Piotr Racewicz 4,30
11. POLSKIE KWIATY sł. i muz. s. Magdalena Nazaretanka, opr. Piotr Racewicz, wyk. Justyna Steczkowska, Chór i Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. i kier. chóru Piotr Racewicz 3,34
12. UNIEŚMY SZTANDAR sł. Wojciech Kejne, muz. Bolesław Szulia, wyk. Artur Ruciński, Chór i Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. Kazimierz Ołtarzewski, kier. chóru Piotr Racewicz 4,08
BYĆ MOŻE sł. Stanisław Ryszard Dobrowolski, muz. Anna German, opr. Leszek Bogdanowicz, wyk. Anna German, Orkiestra dyr. Leszek Bogdanowicz 2,48. Licencja: POLSKIE RADIO WARSZAWA
13. ZAMEK KRÓLEWSKI, sł. Roman Sadowski , muz. Jerzy Petersburski,
wyk. Adam Zwierz, Orkiestra Polskiego Radia, dyr. Stefan Rachoń 2,52 Licencja: POLSKIE NAGRANIA
14. POLONEZ WARSZAWSKI sł. Jerzy Ficowski, muz. Tadeusz Sygietyński, wyk. Państwowy Zespól Pieśni i Tańca MAZOWSZE, dyr. Ryszard Pierchała 2,43. Licencja: POLSKIE NAGRANIA
15. TYLKO TUTAJ sł. Henryk Rostworowski, muz. Benedykt Konowalski, opr. Tadeusz Marciniak, wyk. Józef Wojtan, Orkiestra Polskiego Radia i Telewizji, dyr. Stefan Rachoń 4,52. Licencja: POLSKIE NAGRANIA
16. NASZA POLNA RÓŻA sł. Anna Bernat muz. Zbigniew Ciechan, opr. Bolesław Szulia, wyk. Urszula Trawińska – Moroz, Chór i Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. Bolesław Szulia, kier, chóru Lucjan Mazurek 5,31
18. SOLIDARNI sł. Jerzy Narbutt, muz. Stanisław Markowski, opr. Maciej Małecki, wyk. Chór i Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. Bolesław Szulia, kier. chóru Andrzej Banasiewicz 1,24
19. POWRÓCISZ TU sł. Janusz Kondratowicz, muz. Piotr Figiel, wyk. Irena Santor, Orkiestra Polskiego Radia, dyr. Stefan Rachoń 4,06. Licencja: POLSKIE NAGRANIA
20. BŁĘKITNE ROZWIŃMY SZTANDARY sł. i muz. ks. Józef Jarzębowski, opr. Bolesław Szulia wyk. Chór i Orkiestra Reprezentacyjne Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, dyr. Bolesław Szulia, kier. chóru Andrzej Banasiewicz 2,48

Piszą o nas:

"Nasz Dziennik"
2008-01-22

PIEŚŃ OJCZYSTA - zbiór najpiękniejszych śpiewów patriotycznych

Caritas Ordynariatu Polowego Wojska Polskiego wydało po raz drugi śpiewnik-album "Pieśń Ojczysta" (z tekstem w języku polskim i angielskim) wraz z zestawem 4 płyt CD. Z bogatej skarbnicy polskich śpiewów narodowych autorzy włączyli do zbioru melodie i teksty najbardziej znanych pieśni patriotycznych związanych z najważniejszymi wydarzeniami w dziejach naszej Ojczyzny.

Pieśni ułożone są chronologicznie, począwszy od "Bogurodzicy" śpiewanej przez rycerstwo polskie przed bitwą pod Grunwaldem i XIII-wiecznego hymnu "Gaude Mater", który przez wieki rozbrzmiewał podczas szczególnie uroczystych obchodów religijnych i państwowych. Dalej znajdują się m.in. "Hymn do miłości Ojczyzny" z pięknym tekstem Ignacego Krasickiego, biskupa warmińskiego, wybitnego poety polskiego Oświecenia, "Mazurek Dąbrowskiego" - nasz hymn państwowy, pochodzący również z II połowy XVIII w., oraz "Boże, coś Polskę" - pieśń śpiewana po dziś dzień jako modlitwa o pomyślność Ojczyzny. W śpiewniku są także pieśni opiewające Konstytucję 3 Maja, Insurekcję Kościuszkowską, Powstanie Listopadowe i Powstanie Styczniowe. Wiek XX reprezentują pieśni legionowe, pieśni śpiewane podczas powstań śląskich, dwudziestolecia międzywojennego, II wojny światowej i Powstania Warszawskiego, a także współczesne pieśni patriotyczne związane z najnowszymi dziejami Polski: "Solidarni", "Żeby Polska była Polską" czy poświęcona Janowi Pawłowi II "Zostań z nami". Wszystkie pieśni uzupełnia komentarz historyczny zawierający najważniejsze informacje o ich autorach i okolicznościach powstania.
Na szczególną uwagę zasługują w śpiewniku-albumie bogate i starannie dobrane materiały ikonograficzne ilustrujące poszczególne pieśni. To prawdziwa historia Polski w obrazach. Na fotografiach ilustrujących na przykład pieśni II wojny światowej (m.in. "Modlitwa obozowa", "Czerwone maki na Monte Cassino", "Karpacka Brygada", "Oka") znajdują się m.in.: generał Władysław Anders i jego żołnierze z II Korpusu (Irak 1942, Włochy 1944), Polska Kawaleria w Egipcie (1941), cmentarz żołnierzy polskich w Tobruku, klasztor i cmentarz polski na Monte Cassino, generał Władysław Sikorski, generał Stanisław Maczek i jego żołnierze z I Dywizji Pancernej czy wreszcie żołnierze walczący na froncie wschodnim.
Wśród ilustracji nie brak reprodukcji znakomitych dzieł sztuki, takich jak: drzeworyt Michała Andriollego "Rycerstwo polskie śpiewa pieśń 'Bogurodzica' przed bitwą pod Grunwaldem", Juliusza Kossaka drzeworyt "Rycerz z XV wieku" i akwarela "Kościuszko pod Racławicami" czy Zdzisława Czermańskiego portret Józefa Piłsudskiego. Teksty pieśni zostały zilustrowane także cennymi pamiątkami narodowymi, takimi jak sztandary, odznaczenia i medale Wojska Polskiego.
Na dołączonych do śpiewnika czterech płytach CD znajduje się 91 utworów, a wśród nich: popularne arie i pieśni oraz śpiewy rycerskie i staropolskie (CD 1), hymny i pieśni powstań narodowych (CD 2), polskie pieśni żołnierskie I i II wojny światowej (CD 3) oraz współczesne pieśni patriotyczne (CD 4). W wykonaniu większości utworów uczestniczą Chór i Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego pod dyrekcją Bolesława Szulii oraz wielu wybitnych polskich artystów, m.in. Bernard Ładysz, Andrzej Hiolski, Teresa Żylis-Gara, Krystyna Szostek-Radkowa czy Wiesław Ochman.
Zachęcam do zainteresowania się tą piękną, niezwykle cenną i pożyteczną publikacją, która powinna się znaleźć w każdej polskiej rodzinie, aby stać się - szczególnie dla młodego pokolenia - lekcją historii i patriotyzmu.
Maria Wacholc


"Pieśń Ojczysta" (Nativ song). Zbiór najpiękniejszych śpiewów patriotycznych (A collection of beautiful patriotic songs). Koncepcja autorska albumu i wybór pieśni: Adam Buszko i Bolesław Szulia; wstęp i komentarze: Eugeniusz Ratajczyk; grafika nutowa: Adam Wojdak; wybór i opis materiałów ikonograficznych ze zbiorów Muzeum Wojska Polskiego: Helena Piórkowska-Sulej;
Wydawca: Caritas Ordynariatu Polowego Wojska Polskiego.




Pieśń Ojczysta" - niezwykły album


Nakładem Caritas Ordynariatu Polowego Wojska Polskiego ukazał się album bardzo bogato ilustrowany materiałami ikonograficznymi, zdjęciami historycznymi, współczesnymi oraz przykładami nutowymi opisującymi w zarysie, na przestrzeni wieków, historię oręża polskiego i rozwój pieśni patriotycznej. Integralną częścią wydania jest zestaw 4 CD zatytułowanych Popularne arie i pieśni oraz śpiewy rycerskie i staropolskie, Hymny i pieśni powstań narodowych, Polskie pieśni żołnierskie I i II wojny światowej, Polskie współczesne pieśni patriotyczne. Zaprezentowane nagrania to wybór 91 utworów w wykonaniu najwybitniejszych polskich artystów, m. in.: Teresy Żylis-Gary, Marii Fołtyn, Krystyny Szostek- Radkowej, Urszuli Trawińskiej-Moroz, Andrzeja Hiolskiego, Bernarda Ładysza, Bogusława Morki, Wiesława Ochmana, Bogdana Paprockiego, Józefa Wojtana, Romualda Tesarowicza, Adama Zwierza, Leonarda Andrzeja Mroza, Kazimierza Pustelaka, Barbarę Nieman, Józefa Sojkę Artura Rucińskiego, a z zespołów - przede wszystkim Reprezentacyjnego Zespołu Artystyczego Wojska Polskie



Wartość merytoryczną i edytorską albumu Pieśń Ojczysta trudno przecenić, a wyjątkową przydatność albumu, jako śpiewnika dla młodzieży i jej wychowawców - rodziców i nauczycieli nie sposób nie zauważyć. Wydawnictwo to powinno się znaleźć jednak przede wszystkim w każdym polskim domu, jako świadectwo współcześnie rozumianego patriotyzmu. Na pewno może być przewodnikiem po naszej skomplikowanej historii, ale również wzorem do poprawnego utrwalenia sobie przez wszystkich Polaków pełnego i poprawnego tekstu Mazurka Dąbrowskiego czy innych pieśni ojczystych.


Wcześniej jednak proponuję zapoznać się co na temat pieśni ojczystej we wstępie napisał jeden z najbardziej cenionych dziennikarzy radiowych Eugeniusz Ratajczyk: ....Pieśń ojczysta - to hasło może się odnosić do śpiewów rodzimych każdego narodu. Śpiew bowiem towarzyszy ludziom w chwilach radosnych będąc stałym uczestnikiem zabaw, biesiad i różnego rodzaju uroczystości, a także w momentach dramatycznych jako krzepiący na duchu i kojący ból pocieszyciel. Śpiew przekazywany z pokolenia na pokolenie jest świadectwem historii i sprawdzianem tożsamości narodowej mieszkańców danego kraju. Niezwykle mocno doświadczamy roli pieśni ojczystej sięgnąwszy do bogatej skarbnicy śpiewów polskiego narodu. Polska pieśń jednoczyła i umacniała rodziny, stawała się zawołaniem bojowym dodając sił żołnierzom i powstańcom oraz rozpalała miłość do Ojczyzny, dlatego w czasach zaborów i okupacji była zakazana, a za jej wykonywanie surowo karano.


Pieśń patriotyczna, symbolizująca jedność i odrębność narodu oraz formę społecznej manifestacji uczuć, powstawała w różnych okresach naszych dziejów, pełniąc niejednokrotnie rolę hymnów narodowych. Znajdowała wyraz w śpiewach na cześć Boga, świętych, sławnych miejsc kultu bądź w śpiewie świeckim, opiewającym niezwykłe czyny władców i bohaterów lub upamiętniającym wielkie wydarzenia związane z obroną wolności, niepodległości czy zachowaniem najcenniejszych dóbr kultury i tradycji narodowej.
Cechą znamienną polskiej pieśni patriotycznej, będącej zwierciadłem ponad tysiącletniej historii naszych dziejów, jest wzajemne przenikanie się wątku religijnego i świeckiego. Religijne pieśni śpiewane pierwotnie w kościołach były też wykonywane poza świątyniami, zwłaszcza w wyjątkowych sytuacjach dziejowych (wojny i powstania narodowe) zyskując często miano pieśni hymnicznych. Tradycja takich śpiewów sięga u nas czasów dynastii Piastów, czego najstarszym przykładem jest łaciński hymn Gaude, Mater Polonia Wincentego z Kielczy na cześć św. Stanisława ze Szczepanowa (Biskupa i Męczennika), a przede wszystkim słynna Bogurodzica - pierwsza, zachowana w całości polska pieśń hymniczna i zarazem bojowa rycerstwa polskiego, „matka i królowa polskich pieśni" nazwana przez Jana Długosza carmen patrium czyli pieśnią ojczystą.



To ona jako najcenniejszy klejnot muzyczny naszej kultury średniowiecza pełniła przez wiele stuleci rolę hymnu narodowego, choć w różnych okresach historii Polski pojawiały się inne pieśni, które traktowano jako hymny np. Święta miłości kochanej Ojczyzny u schyłku I Rzeczypospolitej (pod koniec XVIII w), później w dobie porozbiorowej: Mazurek Dąbrowskiego, Boże, coś Polskę, Warszawianka, Mazurek 3 Maja, Marsz, marsz Polonia, Rota, po odzyskaniu niepodległości - Marsz I Brygady, w czasie II wojny światowej - Modlitwa obozowa, a w czasach najnowszych - Żeby Polska była Polską.....

Juliusz Multarzyński
www.maestro.net.pl


POLSKA WYŚPIEWANA

Szymon Babuchowski
„Gość Niedzielny” 10/08

Pieśni ojczyste to nie tylko powaga i patos, ale też zwyczajne życie żołnierza, który nosi „serce w plecaku”.
Przeciętnemu młodemu Polakowi pieśń patriotyczna wydaje się czymś mało atrakcyjnym. Kojarzy mu się z nudą szkolnych akademii, opowieściami o zamierzchłych czasach i trudnym do wytrzymania patosem. Starsi, roniący łzy wzruszenia przy dźwiękach „Pierwszej Brygady” i dobrze pamiętający czasy, gdy w kościołach śpiewało się: „Ojczyznę wolną racz nam wrócić, Panie”, utyskują na brak patriotyzmu młodego pokolenia, ale czy słusznie? Może problem tkwi w samym sposobie nauczania patriotyzmu; w tym, że Zosia i Janek z drugiej gimnazjalnej nie widzą ciągłości między rycerzami spod Grunwaldu, Piłsudskim na Kasztance i politykami kłócącymi się codziennie w telewizorze? Zresztą co do tych ostatnich, to również piszącemu te słowa sprawia kłopot wpisanie ich w ów łańcuch „dziedzictwa, któremu na imię Polska”. Pamiętam jednak z dzieciństwa atmosferę czasu pierwszej „Solidarności” i piosenki Kaczmarskiego, odtwarzane z rodzinnego magnetofonu. Może dlatego jest mi łatwiej.

Od „Bogurodzicy” po „Mury”
Coraz częściej jednak pojawiają się na księgarskich półkach propozycje, które mogą wypełnić lukę w patriotycznej edukacji. Nie tak dawno omawialiśmy na łamach „Gościa” znakomity album „Polaków dzieje malowane”, w pomysłowy sposób łączący wiedzę z historii Polski z wiadomościami z dziedziny sztuki malarskiej. Teraz świetną lekcją patriotyzmu może okazać się album „Pieśń ojczysta”, wydany nakładem Caritas Ordynariatu Polowego Wojska Polskiego. Rozpiętość czasu powstania i tematyki utworów zamieszczonych w tym monumentalnym wydawnictwie uświadamia, jak szerokim zjawiskiem jest pieśń patriotyczna. Znajdziemy tu zarówno najstarsze polskie hymny: „Gaude Mater Polonia” i „Bogurodzicę”, jak i utwory przypominające historię najnowszą: „Żeby Polska była Polską” czy „Mury”.

Na publikację składają się cztery płyty kompaktowe z 91 pieśniami patriotycznymi w wykonaniu najwybitniejszych polskich artystów (m.in. Teresy Żylis-Gary, Ireny Santor, Andrzeja Hiolskiego, Bernarda Ładysza, Wiesława Ochmana, Bogdana Paprockiego, Zbigniewa Wodeckiego i Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego) oraz pięknie wydany album, z nutami i tekstami najpopularniejszych pieśni. Każda kompozycja została opatrzona krótkim rysem historycznym, a całość uzupełnia wybór historycznego malarstwa i fotografii nawiązujących do wydarzeń utrwalonych w pieśniach. Mamy więc do czynienia nie tylko z przewodnikiem po polskiej pieśni patriotycznej, ale także z multimedialną historią Polski w pigułce.

Ułan i dziewczyna
Wydawcy podzielili pieśni na cztery grupy. Pierwszy kompakt zawiera popularne arie i pieśni oraz śpiewy rycerskie i staropolskie, drugi – pieśni hymniczne i powstań narodowych, trzeci – pieśni żołnierskie I i II wojny światowej, wreszcie ostatni – współczesne pieśni patriotyczne. Tym, co zwraca uwagę, niezależnie od okresu, w jakim powstawały utwory, jest współistnienie pozornie zróżnicowanych nurtów pieśni patriotycznej. Eugeniusz Ratajczyk pisze we wstępie: „Cechą znamienną polskiej pieśni patriotycznej, będącej zwierciadłem ponadtysiącletniej historii naszych dziejów, jest wzajemne przenikanie się wątku religijnego i świeckiego. Religijne pieśni, śpiewane pierwotnie w kościołach, były też wykonywane poza świątyniami, zwłaszcza w wyjątkowych sytuacjach dziejowych (wojny i powstania narodowe), zyskując często miano pieśni hymnicznych”. Tak było z „Gaude Mater Polonia”, hymnem napisanym przez Wincentego z Kielczy na cześć św. Stanisława ze Szczepanowa, czy ze śpiewaną przez polskie rycerstwo pod Grunwaldem „Bogurodzicą”.

Pieśni ojczyste to nie tylko powaga i patos, ale też zwyczajne życie żołnierza, który nosi „serce w plecaku”
Pieśni ojczyste to jednak nie tylko powaga i patos, ale też zwyczajne życie żołnierza, który nosi „serce w plecaku”. W tym życiu ważne miejsce zajmuje miłość do dziewczyny. Przez pieśni przewija się motyw rozstania z ukochaną, są też żołnierskie zaloty, w których ułan domaga się buziaka, albo pyta: „Czy pozwoli panna Krysia?”. Najczęściej dziewczyna musi wybaczyć ułanowi „niestałość”, mając świadomość, że to jej patriotyczny obowiązek: „Czuję to, bom Polka: Ojczyzna w potrzebie,/ Nie pamiętaj o mnie, nie oszczędzaj siebie”.

Patriotyzm nie tak odległy
O tej stronie żołnierskiej egzystencji nie zapomnieli autorzy albumu. Pieśń „Bywaj, dziewczę, zdrowe”, pochodząca z okresu powstania listopadowego, ilustrowana jest w książce przez obraz „Pożegnanie” Artura Grottgera. Wysłuchanie dołączonych płyt uświadamia też, jak silnie ten nurt romantyczno-wojenny odżywa podczas I i II wojny światowej. Wystarczy przypomnieć pieśń „O mój rozmarynie” (prawdopodobnie z czasu I wojny), która odwraca motyw rozstania – tym razem ułan nie opuszcza dziewczyny dla ojczyzny, ale „zaciąga się”, bo wybranka dała mu kosza. Z kolei „Dziś do ciebie przyjść nie mogę” to jedna z najbardziej wzruszających pieśni II wojny światowej. Opowiada o tęsknocie partyzanta ukrywającego się w lesie, z daleka od ukochanej.

Współczesność to w albumie przede wszystkim czasy „Solidarności” – jej nieoficjalny hymn „Solidarni” z tekstem Jerzego Narbutta, ale także powstała nieco wcześniej pieśń „Żeby Polska była Polską”, śpiewana przez Jana Pietrzaka (szkoda, że na płycie nie zaistniała w oryginalnym wykonaniu). Autorzy książki przypominają, że wzbudzała ona tak wielki entuzjazm publiczności kabaretu „Pod Egidą”, iż cenzorzy nie pozwalali jej bisować. Wykonywała ją zatem sama publiczność.

Nie mogło też oczywiście zabraknąć słynnych „Murów” z repertuaru tercetu Kaczmarski–Gintrowski–Łapiński. Może nie wszyscy wiedzą, że melodia tego hymnu została zapożyczona z katalońskiej pieśni o wolności, napisanej przez Luisa Llacha. Młodsi słuchacze będą za to kojarzyć tę kompozycję z koncertem Jeana-Michela Jarre’a w Stoczni Gdańskiej, w 25. rocznicę powstania „Solidarności”. A słuchając pieśni „Zostań z nami”, przypomną sobie bliską większości z nich postać Jana Pawła II. Być może dzięki temu słowo „patriotyzm” okaże się wcale nie tak odległe od ich codzienności.

Pieśń Ojczysta. Zbiór najpiękniejszych śpiewów patriotycznych, Caritas Ordynariatu Polowego Wojska Polskiego, Warszawa 2007, stron 222 + 4 CD.



I gromka niech ozwie się pieśń…

Twoja Muza 2 Lektury nadobowiązkowe
Anna Brzozowska
01.04.2008


Recenzja albumu „Pieśń ojczysta. Zbiór najpiękniejszych śpiewów patriotycznych” nie powinna ukazać się w rubryce „Lektury nadobowiązkowe”. Bo to jest lektura absolutnie obowiązkowa.
Słowo patriotyzm nie należy obecnie do najmodniejszych. Może nawet stało się słowem wstydliwym. Rzadko się go używa, bo a nuż naszemu rozmówcy skojarzy się z szowinizmem albo nacjonalizmem, albo zostaniemy podejrzani – co w tej chwili jest odbierane jako najcięższy zarzut! – o nietolerancję. To ciekawe, bo nie widać, żebyśmy tak samo bali się czy też wstydzili podejrzenia o niechlujstwo, abnegację, niewiedzę i tysiąc innych zdecydowanie negatywnych cech. Tymczasem proszę spojrzeć, jaką uwagę na temat „Mazurka Dąbrowskiego” zamieścił Edward Pałłasz w materiałach szkoleniowych dla nauczycieli:
„Ze względu na powszechne w Polsce, nie w pełni poprawne wykonywanie hymnu w śpiewie zbiorowym, szczególnie w refrenie, uprasza się pedagogów muzyki i instruktorów zespołów amatorskich o skupienie uwagi na nauce tej części hymnu. Otóż należy wyraźnie odróżnić odmienne zakończenie fraz pierwszej i trzeciej linijki tekstu refrenu, od tego, który zamyka wersy drugi i czwarty. Wersy nieparzyste refrenu mają bowiem "miękkie" zakończenia, wynikające z przedłużenia sylab na dwa dźwięki: "bro-oo" w słowie "Dąbrowski" i "wo-o" w słowie "przewodem". Natomiast wersy parzyste, mają "męskie" zakończenia: jedna sylaba na jeden dźwięk”. Jeśli więc własnego hymnu narodowego nie potrafimy prawidłowo zaśpiewać, jeśli tych elementarnych dźwięków nie mamy z szacunkiem i czcią wpojonych od dzieciństwa, jeśli nie „wyssaliśmy ich z mlekiem matki”, jeśli zacinamy się już przy słowach drugiej zwrotki (a wszystkich ma ta najważniejsza narodowa pieśń zaledwie cztery i refren), to znaczy, że to wydawnictwo jest nam potrzebne jak powietrze. Potrzebne każdemu, dla kogo słowa polskość i patriotyzm nie są pustymi dźwiękami.
Album ma bardzo ciekawy układ, o którym można powiedzieć tylko jedno – kompletny. Na prezentację każdej z 46 pieśni składa się zapis nutowy, słowa, komentarz w języku polskim i angielskim oraz bogata ikonografia (fragmenty obrazów, portrety, zdjęcia sztandarów, miejsc ważnych historycznie, druków, plakatów itp.), pozwalająca pieśń osadzić w odpowiedniej epoce. Dlatego – biorąc pod uwagę zawartość – można tę książkę nazwać też wzbogaconym śpiewnikiem. Przedstawiono w nim 46 utworów – od „Bogurodzicy”, nazwanej przez kronikarza Jana Długosza „carmen patrium”, czyli pieśnią ojczystą, do „Błękitne rozwińmy sztandary” – hymnu Sodalicji Mariańskiej z 1917 r. Pomiędzy nimi znalazły się: traktowana jako hymn w okresie rozbiorów „Święta miłości kochanej Ojczyzny”, w dobie porozbiorowej „Mazurek Dąbrowskiego”, „Boże, coś Polskę”, „Warszawianka”, „Mazurek 3 Maja”, „Marsz, marsz Polonia” i „Rota”, po odzyskaniu niepodległości – „Marsz I Brygady” i „Morze, nasze morze”, w czasie II wojny światowej – „Modlitwa obozowa” i „Czerwone maki na Monte Cassino”, a w czasach najnowszych – „Mury” i „Żeby Polska była Polską”. Wybierając melodie i teksty, autorzy brali pod uwagę wersje tradycyjne, najbardziej znane. I także tu widać, jak dużo pracy kosztowało ich przygotowanie albumu – wiadomo przecież, że pieśni żołnierskie jak wszystkie dzieła żywe obrastają pewnymi zniekształceniami czy dodatkami, bywało też, że miały kilku współautorów, wpływających na kształt melodii i słów.
Nieocenioną wartość mają komentarze do pieśni. Każdy, kto próbował sztuki słowa, wie, że na każdy temat o wiele łatwiej jest napisać pięć stron niż pięć zdań. Objaśnienia autorstwa Eugeniusza Ratajczyka są majstersztykami – skrótowe, ale nie lakoniczne, i zwięzłe, ale nie suche. Na przykład przy „Gaude, Mater Polonia” (Ciesz się, Matko Polsko) znajduje miejsce, żeby sprostować jeden z najczęstszych błędów występujący nawet w podręcznikach. Pisze więc: „twórcą tekstu jest Wincenty z Kielczy, pierwszy znany z nazwiska polski kompozytor […] błędnie nazywany przez wiele lat Wincentym z Kielc”. Przy „Boże, coś Polskę” przypomina, że była to najważniejsza pieśń Polaków, między innymi dlatego że modlitewny refren pozwalał wyrażać zakazane poglądy i podczas zaborów, wojen i komunistycznego zniewolenia brzmiał: „Ojczyznę wolną racz nam wrócić, Panie”, a w latach pokoju: „Ojczyznę wolną pobłogosław, Panie”. Informuje też, choć z dyskretnym znakiem zapytania, bo badacze nie są tego do końca pewni, że Karol Sienkiewicz, autor przekładu słów „Warszawianki” francuskiego poety Casimira Delavigne, to stryjeczny dziadek Henryka Sienkiewicza. A w przypisie do „Ostatniego mazura” podkreśla, że ta bardzo popularna pieśń kojarzona dotąd z powstaniem listopadowym naprawdę pochodzi z czasów powstania styczniowego. I dodaje jeszcze, że jej kompozytor był …urzędnikiem skarbowym we Lwowie. Album niezwykle zyskał dzięki tym swoistym didaskaliom.
Ale to jeszcze nie wszystko. Do albumu dołączono zestaw czterech płyt kompaktowych z nagraniami wszystkich pieśni z albumu i 45 innymi. Wykonawcą większości z nich jest znakomity Chór i Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego. Mocne, masywne męskie głosy znakomicie się sprawdzają przy pieśniach rycerskich i marszowych. 91 utworów zakwalifikowanych jako ilustracja muzyczna do albumu podzielono na cztery grupy: popularne arie i pieśni oraz śpiewy rycerskie i staropolskie, hymny i pieśni powstań narodowych, polskie pieśni żołnierskie I i II wojny światowej oraz polskie współczesne pieśni patriotyczne. Dzięki temu śpiewnik został wzbogacony o wzorce wykonawcze. I to nie byle jakie – Maria Fołtyn śpiewa swą popisową arię z „Halki” „Gdybym rannym słonkiem”, Andrzej Hiolski – „Hymn do miłości Ojczyzny”, Bogdan Paprocki – arię Jontka „Szumią jodły na gór szczycie”, Leonard Mróz – „Starego kaprala”, Bernard Ładysz – „Znaszli ten kraj”, Wiesław Ochman – arię Stefana „Cisza dokoła”, a Jan Kiepura – „Kujawiaka” Henryka Wieniawskiego. I to zaledwie połowa znakomitych nazwisk, które tu się powinno wymienić. Dzięki nim album „Pieśń ojczysta” stał się też biblią najpiękniejszych polskich głosów w najbardziej charakterystycznym dla siebie repertuarze. Dlatego było mi żal, że w odniesieniu do utworów współczesnych nie zastosowano tej zasady równie konsekwentnie. Jeśli przyjęto, że „Powrócisz tu” musi śpiewać Irena Santor (i tak jest w istocie), to sztandarowe wykonanie „Żeby polska była Polską” powinno być zastrzeżone dla Jana Pietrzaka, a „Mury” dla Jacka Kaczmarskiego.
Czy temu ekskluzywnie wydanemu, mądremu i niezwykle potrzebnemu albumowi o nieocenionej wartości poznawczej i edukacyjnej czegoś brakuje? Mnie na przykład tego, co napisał Krzysztof Dowgiałło, śpiewał Mieczysław Cholewa, a w "Człowieku z żelaza" Krystyna Janda:
Nie płaczcie matki. To nie na darmo
Nad Stocznią sztandar z czarną kokardą.
Za chleb! Za wolność! Za nową Polskę
Janek Wiśniewski padł!
I może jeszcze „Psalmu stojących w kolejce” (przez zwykłych ludzi nazywanego nie bez kozery „Hymnem szarego człowieka”) z muzyką Wojciecha Trzcińskiego i słowami Ernesta Brylla w poruszającym wykonaniu Krystyny Prońko:
Za czym kolejka ta stoi? Po szarość, po szarość, po szarość
Na co w kolejce tej czekasz? Na starość, na starość, na starość
Co kupisz, gdy dojdziesz? Zmęczenie, zmęczenie, zmęczenie
Co przyniesiesz do domu? Kamienne zwątpienie, zwątpienie
Bądź jak kamień, stój, wytrzymaj
Kiedyś te kamienie drgną
I polecą jak lawina
Przez noc. Przez noc. Przez noc.

PIEŚŃ OJCZYSTA. Zbiór najpiękniejszych śpiewów patriotycznych
Koncepcja autorska albumu i wybór pieśni: Adam Buszko, Bolesław Szulia
Wybór i opracowanie not biograficznych pieśni: Eugeniusz Ratajczyk
Wydawca: Caritas Ordynariatu Polowego Wojska Polskiego, Warszawa 2007


Pieśń Ojczysta - zbiór najpiękniejszych śpiewów patriotycznych

Leszek Mateusz Gorecki
Nasza Służba nr 19/2007


Wacław Panek, w wydanej w 1990 roku książce "Gaude, Mater Polonia", pisze o pieśniach patriotycznych: O pieśniach tych, bez żadne; szowinistycznei przesady, możemy mówić tylko z dumq. Ale czy ie znamy? Czy znamy nawet te na;bliższe w czasie, które naszym oicom przypominały o godności narodowei lub zachęcały naszych dziadków do walki o Polskę niepod/egłq?

Próbując odpowiedzieć na to pytanie, dochodzimy do smutnej refleksji: w naszym społeczeństwie zanika znajomość tradycyjnych pieśni patriotycznych. Przyczyn jest z pewnością wiele, a jedną z nich jest zalew prostej i taniej kultury masowej, w której często nie ma miejsca na kształtowanie postaw patriotycznych. W związku z tym z wielką radością należy powitać najnowsze wydawnictwo Caritas Ordynariatu Polowego - Pieśń Oiczysta.



Publikacja składa się z dwóch części. Obie znajdują się w sztywnym ozdobnym etui, utrzymanym w kolorystyce przynoszącej na myśl polską flagę. Jedna część to cztery płyty CD, druga zaś to imponujących rozmiarów album.

Wydawnictwo otwiera interesujący wstęp pióra Eugeniusza Ratojczyka. Wyczytamy w nim o roli i specyfice polskich pieśni patriotycznych. Na czterech płytach CD umieszczono 89 kompozycji, podzielonych na zestawy: Popularne arie i pieśni oraz śpiewy rycerskie i staropolskie, Hymny i pieśni powstań narodowych, Polskie pieśni żołnierskie I i II wojny światowej, Polskie współczesne pieśni patriotyczne.

Kompozycje wykonujq najwybitniejsi polscy artyści, m.in.: Teresa Zylis-Gara, Maria Fołtyn, Krystyna Szostek-Radkowa, Ewa Podleś, Bernard Ładysz czy Wiesław Ochmon, Zespół Pieśni i Tańca "Śląsk", Orkiestra Polskiego Radia z Bydgoszczy, Łodzi, Krakowa i Warszawy, Orkiestra Teatru Wielkiego i Filharmonii Narodowej w Warszawie, Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia i Telewizji oraz Chór i Orkiestra Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego.

Na płytach opublikowano najbardziej reprezentatywne, znane i lubiane pieśni patriotyczne. Razem z płytami wydano w przepięknej szacie edytorskiej album - śpiewnik z nutami, który, jak czytamy w przedmowie, stanowi rodzaj przewodnika do 46, spośród 89 nagranych kompozycji.

Autorami koncepcji albumu są Adam Buszko i Bolesław Szulia. Wydanie albumu dofinansowano z dotacji Ministerstwa Obrony Narodowej, a patronat medialny objęły: Nasza Służba, Niedziela, NP Historia, Hi - END.pl, Po/ska lbroina i Muzyka 2 J .

Wydana publikacja to przede wszystkim lekcja patriotyzmu. Przeglądając strony albumu i słuchając kolejnych płyt CD, zagłębiamy się w historię Polski, pieśnią pisaną· To doskonały i przystępny podręcznik narodowych dziejów, niezastąpiona pomoc dydaktyczna dla nauczycieli i młodzieży.